Šárce prošlo pod rukama několik tisíců žen i dívek a děkovné dopisy (nejen o šťastném otěhotnění) jí chodí takřka denně. Lektorka Šárka Simonidesová byla moje první “zasvětitelka” do hormonální jógy (HJ). Na jejím kurzu jsem i já, jakožto student-pecivál pochopila, že pokud si sestavu párkrát nezacvičím po jeho absolvování doma, mohu peníze za lekci rovnou vyhodit z okna. Dodnes nevím, jestli to bylo jógou Šárčiným charisma nebo její překypující energií a upřímností.  V historicky prvním rozhovoru se dočtete nejen o józe, nové knize o českých ženách nebo pcos i pohledu na život. Šárka Simonidesová je certifikovaná lektorka Hormonální jógové terapie dle Dinah Rodrigues. Byla přímou studentkou zakladatelky Dinah Rodrigues, která jako jediná na světě může certifikát vydávat. Je jednou z mála certifikovaných lektorek Hormonální jógy pro muže, ženy i diabetiky.

 

HJ je předně doporučována na podporu otěhotnění nebo při menopauze. Proč je dobrá i pro mladé dívky do třiceti let?

Účinky hormonální jógové terapie jsou široké, protože hormony řídí velké spoustu procesů v našem těle. A tak se nemusí jednat jenom vyloženě o diagnostikované gynekologické onemocnění (PCOS, cysty, endometrióza), ale například i o bolestivou menstruaci, problémy s pletí či migrény. Na základě zpětných vazeb od mých klientek zde vnímám pro mladé ženy velký přínos. Původně sice byla sestava vyvinuta pro ženy, které trápí menopauza, ale ukazuje se, že cvičení je vhodné pro všechny věkové kategorie. Jediné omezením představuje hormonální zralost, která nastává u žen někdy kolem dvacátého roku. Až tehdy je možné s hormonálním systémem pracovat.

Od kolika let mladým holkám HJ doporučuješ a jaké hlavní benefity přináší?

Jak už jsem zmínila na začátku, okolo dvacátého roku přichází ženské tělo do období dospělosti. Dříve s hormonální jógou nedoporučuji experimentovat, tělo se ještě vyvíjí a u většiny děvčat je dobré dovolit tělu, aby nastolilo procesy v těle přirozeně, tak, jak to po věky věků od přírody funguje. Tělo je mocný nástroje a většinou vše probíhá a nastoluje se v těle svojí cestou. Pokud se objeví nějaké symptomy spojené s hormonální nerovnováhou, je možné zahájit cvičení sestavy. Preventivně pak doporučuji cvičit ženám okolo 35 let věku, kdy je úbytek ženských hormonů prokazatelný a dochází ke zpomalování metabolismu v těle. Tyto změny se dají pomocí hormonální jógy zpomalit.

Vidíš a cítíš u sebe na vlastní kůži nějaké změny po dobu, co již HJ cvičíš?

Ano, pokaždé mě její účinky překvapí na jiné rovině. Někdy na fyzické úrovni, kdy vnímám, jak se pomocí práce a pozornosti věnované tělu stává pružnější ohebnější. Mám pocit, že i celkový tvar postavy je mnohem lepší, nehledě na stav pokožky, vlasů nebo nehtů. Emočně je cvičení hormonální jógy taková krátká meditace v pohybu, kdy není žádné minulosti (která je stejně již „mrtvá“) a budoucnosti (která není vůbec jistá). Dostávám se při cvičení ke stavu vypnutí, kdy jsem jen sama se sebou v přítomném okamžiku a mám vypnutou hlavu. Báječný pocit v dnešní uspěchané době. Energeticky vnímám příliv vitality v každodenním životě. V případě, že se cítím unavená tzv. bez šťávy, jdu si jednoduše zacvičit.
V průběhu let se ke cvičení vracím častěji a častěji. Někdy mám období, kdy cvičím více, někdy méně. Naučila jsem se naslouchat svému tělu a jeho potřebám. Doporučuji všem mu naslouchat, tak jako bych naslouchal svému nejlepšímu příteli. Někomu, na jehož názoru mi záleží a komu bezmezně důvěřuji. Vždy se vyplatí v první řadě věnovat pozornost sama sobě.

Máš na seminářích mnoho dívek a žen s hormonální nerovnováhou či pcos?

Ano, na seminářích, které vedu, je rozmanité složení žen. Všechny za mnou přišly s jinou motivací. Na každém semináři je vždy dívka, žena, které má PCOS či endometriózu dignostikovanou. Hodně žen si i chodí na seminář udělat jednoduše čas pro sebe, s maminkou, kamarádkou, či jen sama za sebe. Některé rozšířit znalosti o svém těle a metodách, jak ho zrevitalizovat, ozdravit. Nebo se přicházejí naučit sestavu jako preventivní metodu a nastolit si díky hormonální józe do života pravidelný čas pro sebe a tím i harmonii pro tělo a mysl.

Je HJ vhodná pro dívky, které čekají na menstruaci a ta ne a ne přijít?

Pokud se jedná o menarché, tedy první menstruaci, tak ne. Jak už jsem zmiňovala, vždy je lepší vyčkat na nastolení přirozených procesů. Tělo je složitý mechanismus a příčina se může často skrývat tam, kde bychom to vůbec nečekali. Je potřeba brát v potaz komplexní situaci každého. Hrát roli může sociální prostředí, způsob života, strava, psychika. Bohužel žijeme v prostředí a jíme jídlo, které je znečištěné látkami narušující přirozenou tvorbu našich hormonů. Nejprve bych se proto zaměřila na ty stránky života, které nám mohou potencionálně škodit. Pak bych šla do nějakých jemných metod, typu psychoterapie či homeopatik. A tak bych pokračovala krůček po krůčku.
Menstruace někdy nemusí přijít po vysazení antikoncepce. Chvíli trvá, než se tělo zase naladí se na své přirozené mechanismy. V tomto případě hormonální jógu určitě doporučuji, ale zase s ohledem na věk a případné zdravotní komplikace.

Znáš ze svého okolí či ze zkušeností svých zákaznic nějaký další prostředek pro nastolení hormonální rovnováhy?

Za mě je to vždy naslouchat svým potřebám. Toť vše. Pak se vždy objeví to, co má. Čestné slovo! Ať už je to bylinka, doplněk stravy, dobrý mentor či kvalitní víno…Kvalitních informací o tom, jak si pomoci například přírodními prostředky, je opravdu spoustu. Každému ale vyhovuje něco jiného. Vždy je dobré kroky k uzdravení činit v souladu se sebou samým. Jen tak podle mě mohou fungovat. Není to o tom slepě následovat doporučení jiných.


 

 

Vybavíš si nějaké konkrétní, šťastné případy ze své praxe týkajících se mladých žen?

Ano, denně mi chodí takové zprávy. Vyvolávají ve mně úsměv a dávají smysl tomu, co dělám. Zázraky se opravdu dějí, a nejen o Vánocích. Například jedna moje klientka mi napsala: ,,Ahoj Šárko, za prvé ti chci poděkovat za úžasný seminář na kterém jsem byla v srpnu a díky tobě jsem si tuhle sestavu zamilovala a cvičila ji denně.. a i když mám podváhu, endometriózu a tři měsíce po potratu a nikdo tomu nedával šance, tak jsem těhotná. Zatím na začátku 5. týden, ale už jen to, že jsem, JE ZÁZRAK… Děkuju moc a přeju krásný den.“ Nebo mi nedávno napsala Martina: „Ahoj Šári, teď necvičím, protože máme i přes můj syndrom polycystických vaječníků měsíčního chlapečka. Ale mám v plánu se za nějaký čas přihlásit na opakovací lekce, jestli to bude možné, abych si vše zopakovala a mohla cvičit dále. Tvůj seminář se mi moc líbil a moc mi pomohl. Měj se zatím moc krásně a budu se těšit na další setkání.“

Na co by se podle tebe (vedle HJ) měly ženy zaměřit při snaze nastolit hormonální rovnováhu?

Na prvním místě je udělat si pro sebe čas a zaměřit se na to, proč tělo není v hormonální rovnováze. Dalším krokem je tomu věnovat pozornost, ať už formou vhodné stravy, duševní hygieny nebo pohybovou aktivitou.

Setkáváš se ve své práci občas se studem, nebo naopak? Jak podle tebe toto téma mladé české ženy vnímají? Jedná se u nás spíše o tabu, nebo vidíš nějaký progres?

Tím, že vedu kurzy už dlouhou dobu, vnímám, jak jsme každá originál. Některé ženy jsou sdílné a některé méně. Ty, co jsou méně sdílné v kolektivu, jsou více otevřené v soukromí. Od malička jsme vychovávány k tomu svoje intimní partie schovávat. Když pak naše ženství onemocní, těžko se o tom nahlas hovoří. Ze společenského hlediska může tato témata zviditelnit jedině nějaká výrazná osobnost, která se nebojí o svých zdravotních problémech nahlas promluvit. Když tyto společenské ledy někdo prolomí, možná se přidají i ostatní ženy.

Ve světě se k hormonálním onemocněním a boji s nimi přiznává stále více celebrit, zatímco u nás k tomu prozatím nedochází. Myslíš, že by dívkám a ženám pomohlo, kdyby se povědomí rozšiřovalo i tímto způsobem ? Měla si tu čest pomáhat hormonální jógou nějaké známé osobnosti?

Ano měla a asi to některé ženy motivuje. Ale nejde o to, co kdo napíše, je o tom se rozhodnout a začít s tím něco dělat. Důležité je si ale uvědomit, že co je dobré pro jednoho, nemusí vyhovovat druhému. Je třeba jít intuitivně po své vlastní cestě. Obecně by cílem mělo být naučit všechny ženy, že je třeba věnovat si prostor pro sebe samu. Protože s tím mají podle mě české ženy opravdu problém. Motivovat je, aby o sebe pečovaly, naslouchaly si. Je tak budou vědět, co je je pro ně vhodné v daný čas. Ať už je to manikúra, sauna, cvičení nebo divadlo. Nemusí to být vždy jen dřina! Zrovna tvoříme s jednou kolegyní knihu s názvem: Uzdravený holky z ČESKOSLOVENSKA. Budou zde osobní příběhy žen o tom, že stojí za to věnovat si pozornost a pečovat o tělo. Není to jen klišé z ženských časopisů. Má to právě přesah i do zdraví jedince. Cokoliv, co pro sebe děláme, má smysl. Ačkoliv někdy můžeme mít pocit, že jsme šlápli takříkajíc vedle. To nevadí, vyzkoušíme zase něco jiného. I hledání je cesta.

Jaké budou podle tebe trendy v této oblasti v následujících letech? Budeme se čím dál tím víc poslouchat a vyhledávat i jiné cesty než doktory? Vidíš nějaký generační posun?

To nedokážu odhadnout. Kdo bude chtít, bude dále pracovat na prohloubení vlastní intuice skrze jakékoliv metody. S čímž přijdou samosebou i nové možnosti práce na sobě pomocí různých technik, terapií atd. To kolik žen se zapojí, se bude odvíjet podle vývoje potřeb celé moderní společnosti. Ženy před sto lety potřebovaly něco jiného, než ženy v dnešní době.
Klasická medicína už má své místo, spoustě lidem prodloužila a zlepšila kvalitu života. Nerada ji zatracuji. Jen je potřeba používat selský rozum. Vždy je lepší se zaměřit na prevenci, ale pokud přijde nějaká nemoc, tak je tam třeba víc než jen dobrá vůle lékařů. Ať už si zvolíme pomocníka z oblasti medicíny klasické nebo alternativní. Obě možnosti spolu mohou navzájem spolupracovat. Je jen na nás, na co nám naše síly stačí a na co máme máme ještě kapacitu, ať už fyzickou či mentální. Každý jsme zodpovědný sám za sebe a jen my rozhodujeme o tom, co je pro nás v daný okamžik vhodné. Teď to může být klasická medicína, za rok hormonální jóga. A nebo taky ne.

Jaká kniha nebo osobnost tě nejvíce ovlivnila, věnuješ se svému seberozvoji i jinak (meditace, cestování..)?

Nemám v životě konkrétní idoly. Oslovila jsem se sama. Snažím se být otevřená všemu, co a kdo mi do života přijde. Vlastně vše patří do mého života tak, jak to tam je a tak, jak to tam přichází. Ať už osobnost nebo metoda. Ze všeho si beru to, co v danou chvíli moje jest.

Růžové pírko jako znak Indiánek

My Šárce za rozhovor převelice děkujeme a jsme moc rády za její nadhled, osvětu a pomoc všem indiánkám, které se rozhodnou udělat něco pro svoje zdraví.

Leave a Reply